måndag 10 maj 2010

Vilken lycka...det blev en kjol!!



Detta är en kjol....om det nu inte framgår av bilden. :-) Jag har sytt ungefär tre miljarder kjolar (viss överdrift) och aldrig blivit riktigt riktigt nöjd. Jag har gjort allt från modeller som klipps i ett enda stycke och med en bit resår upptill till mer avancerade modeller med gylf, hällor, fickor och ok. Antingen har de blivit alldeles för stora, för små, för puffiga, för korta...ja, ni fattar grejen.

Efter att då ha sytt tre miljarder kjolar borde myntet kanske ha trillat ner vid det här laget och min kropps anatomi borde ha etsat sig fast i mitt minne...men icke! Jag har fortsatt att sy kjolar i god tro att DENNA gång kommer det bli något som jag faktiskt kommer använda. Varje gång har jag fått bita i det sura äpplet och tänka att "med ett skärp kanske den funkar" eller "om jag har en riktigt lång tröja över så syns ju inte fanskapet men den värmer ju i allafall lite" eller till och med "jag kan ju ha den när jag målar"...som om jag nånsin skulle ha kjol på mig när jag målar!!

Hur som helst så har jag nu äntligen sytt en kjol som jag är riktigt nöjd med! Hallelujah!! Hemligheten (som förmodligen inte är nån hemlighet för nån annan än mig) är ju att klippa tyget på "skrådden"! Plötsligt faller kjolen så rakt och fint och den är varken för puffig eller för "opuffig" utan helt lagom! Jag blev så lycklig att jag var tvungen att sy en till på stört...jag lägger upp den en annan dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar