söndag 8 juli 2012

Operation hobbyrum - Del 1

Längesen jag lade upp något på bloggen nu...det brukar bli så med mig! Jag har dock varit ganska duktig på att dokumentera allt jag gjort så nu har jag laddat upp med kaffe och kanelbullar och tänkte köra en regelrätt inläggsbombning för att kompensera...eller nåt! :-) Ett projekt som fortfarande pågår och som jag har hållit på och dona med ett tag är organisering och tillpiffning av mitt lilla hobbyspace. Det är bokstavligt talat inte mer än ett hål i väggen. För ett par år sedan slog vi nämligen ut en vägg mellan köket och vardagsrummet och satte upp en ny vägg. Sedan öppnade vi upp dörrhålet, som en gång funnits men sedan satts igen, mellan sovrummet och det nya utrymmet. Mitt hobbyspace/hemmakontor är inte mindre än vår gamla matplats, med ingång från sovrummet. Hur som helst så har detta "space" under en lång tid även tjänstgjort som någon typ av förråd. Så fort vi fått besök eller vi hittat saker som vi inte riktigt vetat var vi skall göra av...eller helt enkelt inte orkat lägga det på sin rätta plats så har det hamnat i hobbyrummet. Detta har inte på något vis hindrat mig från att sy och pyssla, men jag har fått klättra över högar av skit mer eller mindre och svurit mången gång över att jag inte hittar det jag letar efter. Det var således dags för en intervention och jag gav mig på det roliga men också sjukt tröga jobbet med att röja upp och fixa i ordning. Så här såg det ut från början (och då skall tilläggas att jag gjorde ett halvhjärtat försök att röja i ordning för någon månad sen. Detta fullföljdes som synes aldrig men det innebär dock att rummet så ännu värre ut ett antal veckor tillbaks).
Mycket av arbetet har gått ut på att slänga saker och hitta på nya smarta förvaringslösningar.
Kakburk till alla fina gamla (och några nya) spetsar jag samlat på mig
Rullvagn till alla mina färger och pennor Den roligaste biten är dock att fixa till och göra om lite samtidigt. Till exempel var jag på loppis förra helgen och gjorde några rejäla fynd.
Jag kommer återkomma till flera av dessa skatter längre fram, men för tillfället koncentrerar vi oss på den helt fantastiska nåldynan/förvaringsmojängen som jag fick för 15 kronor. Jag skulle tro att den är handgjord av någon och jag har faktiskt aldrig sett något liknande. En liten låda med skjutlock under nåldynan och massa utrymme för trådrullar undertill. Nu är det nog så att trådrullarna i regel var lite mindre förr om åren och de flesta som jag äger får inte plats i den...men det är en världslig sak.
Så, med lite färg och en stuvbit från ett Tilda-tyg fräschade jag upp den litegrann och jag är sååå nöjd.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar