söndag 8 juli 2012

Rosa tunika och treggins

Jag sydde mig ett par treggins (tregins=trikåleggins). Jag gillar verkligen treggins men många i butikerna är alldeles för tunna och det syns verkligen att det är vanliga trikåbyxor med jeansfärg. Jag vill att de skall vara rejäla och att det verkligen skall se ut som att man har snortajta jeans på sig (om man har något som går ner över rumpan). Efter mycket letande efter ett par nya då de jag har är lagade så många gånger att det inte finns mycket utrymme att lappa längre så fick jag inse att jag måst göra det själv om jag skall få några som ser ut så som jag vill ha dem. Jag gick till tygaffären och hittade ett tyg i denimtrikå som passade utmärkt. Sedan använde jag ett mönster för stuprörsjeans som jag hittade i en tidning men med vissa (en hel del) ändringar. Jag blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet (även om bilderna ser måttligt roliga ut och det mest ser ut som en blöt disktrasa av denimtrikå)
I samma veva sydde jag denna rosa tunika med spetsinfällning. Jag använde samma mönster som jag använde till den mörkblå skira blusen i inlägget före detta, men med vissa ändringar så som längd och besparingens utseende. Tyget är extremt tunt och man måste nästan ha ett längre linne i liknande färg under för att det inte skall se konstigt ut. Har man ett kort linne ser man så tydligt kanten mellan linne och byxor och jag tycker inte att det ser snyggt ut. Bortsett från det blev jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar